Logopediste te Brugge

Bepaalde kleuters kunnen sommige klanken (r,s,k,t,l..) nog niet uitspreken. Dit kan best grappig zijn ..toch is het goed in de loop van het derde kleuterklasje eraan te beginnen werken. Op een speelse manier worden die klanken aangeleerd en ingeoefend. Meestal gaat dit vlot, de r-klank kost soms meer tijd en moeite. Zo zijn ze klaar om in september de eerste woordjes die ze leren lezen goed uit te spreken. Het is altijd leuk werken met kleuters : ze zijn nog zo spontaan !

Bij jonge kinderen kan een taalachterstand optreden - wat ook de oorzaak is -: tweetaligheid, ziekenhuisopnames, algemene tragere ontwikkeling….. In deze behandeling stimuleren we woordenschat , oefenen we zinsbouw en communicatieve vaardigheden.

Soms vraagt de orthodontist om eerst bij een logopedist verkeerde slikgewoonten af te leren . We gebruiken hierbij verschillende kanalen (horen, zien en voelen ). Zeker adolescenten zijn gemotiveerd om dit te doen, én zijn ze dit niet dan is het onze taak om ze te overtuigen om deze inspanning te doen. Ik heb de ervaring dat binnen de 20 toegekende beurten zeker goede slikgewoonten kunnen aangeleerd worden.

Als toekomstig kleuterleidster, leerkracht, logopedist is het zeker belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Soms zijn er dialectische invloeden..maar ook grote en kleine afwijkingen in de spraak: die moeten op korte tijd afgeleerd worden. (Jammer dat daar in het middelbaar onvoldoende aandacht aan wordt besteed.)

Gelukkig wordt dit probleem steeds sneller herkend ! Dyslexie is een hardnekkig probleem met veel gevolgen : ons onderwijs( en bij uitbreiding het hele leven ) is gebaseerd op lezen … Gelukkig biedt software steeds meer mogelijkheden. Als logopedist probeer ik me in te leven in de ernstige problematiek die dyslexie/dysorthografie is. Motivatie is een belangrijk deel van de therapie : we moeten zeker vermijden dat er ‘leesmoeheid’ optreedt. Soms hebben beginnende lezertjes een duwtje in de rug nodig, (voor er echt sprake is van dyslexie).

De Nederlandse taal aanleren is niet de taak van een logopedist, maar we kunnen wel hulp bieden bij de specifieke articulatie en intonatie van het Nederlands.

dit eenvoudig gebarensysteem helpt bij jonge kinderen die ernstige communicatieve problemen hebben de taal en spraak te ontwikkelen.Soms is het een blijvende ondersteuning. Ik leer en oefen de gebaren in , zowel voor de kinderen als aan hun omgeving : uiteraard met bijhorende tips.